Růžová a jiné barvy

Tomáš Čech
16. Květen 2016

Architekt potká za život mnoho klientů, každého trochu jiného. Snaží se je poznat, aby vytvořil co nejlepší řešení. Většinou jen párkrát se mu ale naskytne příležitost, že klienta zná opravdu dokonale, že je klientem sám sobě. Je to úkol osvobozující, ale také zavazující.


Autor:  UDA ARCHITECTS I Andrea Marcante + Carola Ripamonti

Realizace: 2015

Plocha: 100 m2

Místo: Turín I Itálie


UdA Architects byli v našem magazínu již několikrát - velkorysý byt na Bari, prostorné soužití v Turíně nebo letní byt ve Francii. Všechny jejich realizace jsou osobité a výrazné. Zároveň rozdílné, avšak s viditelným rukopisem. Tentokráte si sám Andrea Marcante navrhl vlastní byt a nevybočil z řady.

 

„Cestou jednoduchosti se zde nikdo nevydal. Vlastní byt Andrea Marcanteho je plný rozdílů a různorodostí. Nenajdete zde místo, kde by se nenašel výrazný prvek. Není jednoduché takovýto přístup ukočírovat, není jednoduché vše nepřehnat. Architektovi se to podařilo, byl sám sobě klientem, přesně věděl co si může dovolit. Výsledek není úplně typický pro stránky časopisů, ovšem myslím si, že kvalitou by většinu titulních stránek předčil. Jeho duch se skrývá v detailech, ve specifické atmosféře. Klobouk dolů!“

Chodba je jen předzvěstí. V porovnání s jinými projekty Andrea Marcante a Caroly Ripamonti je netradičně prostá. Je zde jen málo co k vidění, ovšem průhledy do jednotlivých místností napovídají, že za rohem čeká něco trochu jiného.

Již kuchyně se stěnou v ledově modré barvě rozehrává hru barev. Šedá spodní část je doplněna bílými horními skříňkami. Vše je doplněno netradičními úchytkami. Celek působí lehce a nápaditě.

Jednoduchou barvu zdi střídá v části s jídelním stolem zástěna s přírodním vzorem. Zpříjemňuje posezení u snídaně nebo oběda. Když je hezky, zeleň nemusí být jen umělá, najdete ji rovnou za oknem.

Kromě menšího stolu přímo v kuchyni najdeme druhý v obytném prostoru. Na jedné straně je doplněn lavicí, na druhé židlemi. Zvýraznění růžovou barvou a silně lesklá série svítidel posilují význam tohoto místa.

Prim v této místnosti však mají knihy. „Police nemá police“, knihy vypadají, jako by se vznášely ve vzduchu. Jejich barevnost na šedivém podkladu je pak ještě více zvýrazňuje. Různé druhy sezení navrhují UdA prakticky vždy.

Knihy jsou výrazným prvkem i v ložnici. Na první pohled by se mohlo zdát, že jsou nějak ledabyle umístěny v rohu, ale vzhledem k tomu, že prostupují celým bytem, toto řešení do prostoru perfektně zapadá.

Mezi „lesní“ tapetou, dřevem a výraznou podlahou by se ledacos ztratilo. Postel tvořená červeným rámem a světlo na rameni jsou však natolik osobité, že jim ani intenzivní okolí nevadí. Pro nejmladšího člena rodiny je navrženo velmi působivé prostředí.

Další pokoj a další vzor na stěně. Koupelna rodičů je přes průsvitné sklo propojena do vedlejší místnosti. Kruhové zrcadlo, se stejně jako jiné prvky, objevuje ve více projektech UdA.

Klasické členění bytu ukazuje, že řešení používaná spoustu let nemusejí být vždy špatná. Kolem technického zázemí uprostřed dispozice se obtáčí jednotlivé pokoje. Každý z nich je poměrně samostatný a má vlastní „identitu“.