Industriál proměněný v krajinu her

Tomáš Čech
1. Prosinec 2016

Architektonická kancelář Carve and Omgeving vyhrála v lednu 2015 architektonickou soutěž na návrh krajinného řešení proměny industriálního prostoru, uhelného dolu, Beringen v Belgii. Dnes je zde park překvapivý měřítkem i formou.


Autoři návrhu: Carve + Omgeving

Projekt: 2015

Realizace: 2016

Plocha: 10 000 m²

Místo: Beringen I Belgie


Cíl byl od počátku jasný! Měla vzniknout ikona symbolizující minulost i současnost, která bude zároveň sloužit dětem i dospělým. Zatímco krajina se měla stát podnětným prostředím hry, z původních průmyslových budov se mělo stát kulturní centrum. Krajinní architekti Carve and Omgeving měli za úkol najít novou funkci pro 60 m vysoký štěrkový kopec. Svou práci rozdělili do tří jednotek.

 

Část první se jmenuje Sloupový les. Na svah bylo umístěno 1 600 sloupů, dřevěných kmenů, které umístěné v jasném rastru ohromují. Jejich použití není náhodné. V minulosti sloužily stejné prvky k podepírání stropů těžebních šachet. Mezi jednotlivými kmeny je pak umístěno několik atrakcí v podobě balančních trámů, lezeckých sítí nebo labyrintu.

 

Druhá část zásahu je nazvána Lomená krajina her. Do svahu je zakrojen betonový povrch rozlámaný ostrými hranami. Pro děti jsou zde připraveny gigantické schody, tunely, horolezecká pole. Vrcholem je zakomponovaná betonová skluzavka. Všechny prvky jsou navrženy s ambicí vybízet děti k fyzické, ale i mentální aktivitě. Různá obtížnost překážek vede k potřebě spolupracovat a vzájemně se podporovat.

 

Posledním místem je Uhelné náměstí. Umístěné na vrcholu kopce je mírně zapuštěno pod úroveň terénu. Návštěvníci tak vstupují přímo do nitra minulosti, do vrstev uhlí. S prostředku plochy pak není vidět nic jiného, než horizont a nebe. Prostranství je zároveň symbolickým amfiteátrem.

 

„Projekty pracující s fenoménem industriálního prostředí byly neobvyklé a okouzlující. Je jich ovšem stále více a více, a svou výjimečností již neokouzlí. Nemůže být jedinou kvalitou. Je nutné hledat nové pohledy na daný kontext, je nezbytné dokázat chápat prostředí jinak. Jen s novostí a neotřelostí už nikdo nevystačí.“

Vrch svým terénem stále evokuje umělý původ, pomalu ale zarůstá zelení, a stává se součástí krajiny. Jistě tomu napomůže i realizace kanceláře Carve and Omgeving. Měřítko je však neuvěřitelné, překvapivé, fascinující.

Děti si zde mohou hrát na mnoho způsobů - lézt, skákat, schovávat se, klouzat... Možnosti jsou takřka nekonečné. Pečlivě jsou zde voleny různé obtížnosti, takže nebudou zklamány ratolesti žádného věku.

Ohromná skluzavka dosahuje délky rovných 20 metrů. Je zakomponována do jednotného betonového povrchu a rytmizována několika „muldami.“ Zcela jistě nebude sloužit jen dětem,ale najde se mnoho dospělých, kteří neodolají.

Cesta vzhůru je symbolickým zdoláváním hory. Přes zlomy „krajiny“ není vidět na vrchol, je potřeba vytrvalost a odhodlání. Betonový povrch se postupně zužuje, a tak vzniká optický klam, který cestu ještě více prodlužuje.

Náměstí na vrcholu je jednoduché a poklidné. Jaký kontrast! Jestliže při stoupání sem koukáte pro vlastní bezpečnost pod nohy, zde se budete rozhlížet do nekonečné krajiny. Místní zdroje uhlí sloužily však ještě daleko větší části země.

Výkres situace zobrazuje monumentalitu a rozsáhlost projektu v jiném světle. Je zde zpracován celý svah kopce, je zde rozsáhlý les, skluzavka, labyrint. Pro někoho je to měsíční krajina, pro jiného ráj dětských her.