Specifické příklady japonského nakupování

Tomáš Čech
23. Listopad 2016

Klasické obchody s výlohami do ulice a panem prodavačem, který je náš známý, dnes střídají neosobní prostory nákupních center. Vypadají stejně v Praze i v Ostravě, nepoznáme rozdíl. Architektonické studio Schemata Architects však svými realizacemi v domovském Japonsku dokazuje, že obchody stále mohou být osobitými a atraktivními místy a že jejich prostor může být zároveň značkou.


„Celkem 7 realizací zastupuje rozličná zadání. Najdeme zde malé nezávislé prodejce, ale i obchodníky, kteří už mají prostorů několik, a architektonická kancelář řeší jejich vizuální stránku komplexně. Některé projekty pracují s neformálním použitím recyklovaných prvků, jiné se drží velmi minimální tendence a hesla, že je třeba především zvýraznit zboží, ničím mu nekonkurovat. To v našich prodejnách příliš často neuvidíme, tendence vystavit maximální množství na minimální ploše vládne a spoustě obchodníků nesvědčí.

 

Je nepochybně příjemné, když je možné z produktů, které jsou jen předmětem spotřeby, podaří udělat artefakt. Nikdy na tom nebude tratit ani prodejce samotný, ani image výrobku.

 

Je třeba také zdůraznit, že všechny realizace, které zde vidíme, přispívají k vizuální kvalitě prostředí. Kultivují ji! Tento fenomén nás, ač si to mnozí zřejmě neuvědomují, bude v budoucnu stále více trápit, jelikož ambice jednotlivců lze jen obtížně ovlivňovat. Pokud nedokážeme množství reklam a vizuálního smogu regulovat, budou se neustále navzájem přebíjet ve vzájemném nekonečném kruhu... I proto je cenné, že můžeme vidět cesty, jak prodávat/nakupovat v prostředí, jehož kvalita může být inspirací. I proto je cenné, že jsme to my, kdo zmiňovanou kvalitu určují!“

Papabubble


Realizace: 2013

Plocha: 70 m²

Místo: Jokohama I Japonsko


Návrh obchodu Papabubble ve městě Jokohama byl od začátku definován základní potřebou majitelů. Chtěli oddělit prostředí kuchyně, kde vyrábějí sladkosti, a samotné prodejny. Architekti navrhli prostorové řešení, které odpovídá veškerému pohybu při produkci. Druhým klíčovým bodem je vztah, respektive vztahy, mezi betonem a dalšími materiály. Finální řešení různě kombinuje sklo, dřevo, dlaždice, kov.

Přestože došlo k touženému fyzickému oddělení, optické propojení stále zůstalo. Zákazníci tak mohou s nadšením sledovat, jak se pochutiny, které si chtějí koupit, připravují. Většina zboží je zavěšena v sáčcích na stěně, uprostřed obchodu jsou jen subtilní stoly. Snaha o uchování pocitu vzdušnosti je jasně patrná.

3.1 Phillip Lim


Realizace: 2013 - 2014

Plocha: 84 m²

Místo: Tokyo I Japonsko


3.1 Phillip Lim není obchod v klasickém slova smyslu, i když... V nákupním středisku, kam byl navržen, zůstal jen 5 dní a následně byl přestěhován jinam. Měl za úkol vzbudit zájem, přitáhnout pozornost, oslovit. Architekti se rozhodli, že je nutné návrh radikálně odlišit od nablýskaných a „vyumělkovaných“ obchodů v sousedství a proto zvolili cestu ledabylosti a recyklace.

V prostoru, který byl prodejně vyměřen, na několika místech navršili použité materiály – závěsy drátů, starý nábytek, dřevěné odřezky, komixy a časopisy. Na ně pak umístili prodávané kabelky. Jejich estetika tak vynikla, stala se díky kontrastu viditelnější.

CABANE de ZUCCa


Realizace: 2015

Plocha: 151 m²

Místo: Tokyo I Japonsko


Podobné téma, určitá forma recyklace, bylo použito i v případě obchodu CABANE de ZUCCa. Pochromované ocelové rámy byly použity v předchozím prostoru, kde firma působila, a zde je tvůrci využili znova. Vznikl jakýsi labyrint tvořený prodávaným oblečením. Je umístěn v zadní části plochy, aby vstup nebyl příliš zaplněn. Místo toho je u něj místo, které je v průběhu času pojímáno různorodě a ve spolupráci s jinými obchody.

Druhým výrazným prvkem interiéru je unikátní nábytek kombinující beton a jeho bednění. Cílem bylo vytvořit kombinaci mužského a ženského elementu. Solidnost a objemnost těchto kusů příjemně doplňuje vzdušnost a lehkost rámové konstrukce.

DESCENTE BLANC


Realizace: 2016

Plocha: 62 m²

Místo: Tokyo I Japonsko


Že prostředí v podstatě zcela obyčejného obchodu s péřovými bundami může nabývat překvapivých rozměrů, dokázalo studio Schemata Architects v případě návrhu pro značku DESCENTE BLANC. Rozebrali konstrukci podhledu a upravili umístění veškerého vedení. Umístili sem motory, které automaticky vytahují a spouštějí šatní tyče s oblečením.

Půdorys prodejny je volný a čistý, je sem umístěno jen minimum nábytku. Prodejní pult a drobné police. Všechny ostatní povrchy jsou bílé, aby zboží ještě více vyniklo. Svou oranžovou barvou pak o to více razí i ovladače vytahování a stahování!

Blue Bottle Coffee


Realizace: 2016

Plocha: 140 m²

Místo: Tokyo I Japonsko


Blue Bottle Coffee trochu vystupuje z řady klasických obchodů, ale je rovněž dílem studia Schemata Architects. Do kavárny se vstupuje s malého „náměstíčka“, které leží stranou od hlavního ruchu velkoměsta. Místo tak má specifickou a klidnou atmosféru a projevuje se to i na jeho interiéru.

Všechny svislé povrchy jsou z lipového dřeva. Jsou z něj vyrobeny panely, umístěné do jednotného rastru vycházejícího z instalovaných skříněk. V některých polích jsou pak vloženy ještě pod-mřížky, rozvíjející základní dynamiku uzpůsobující rytmus konkrétním představám.

JINS Ageo


Realizace: 2016

Plocha: 240 m²

Místo: Tokyo I Japonsko


Objekt optiky JINS Ageo tvoří dvě budovy ve tvaru písmene „L“, které vytvářejí vnitřní átrium. V jedné je samotná prodejna, ve druhé pak kavárna. Prostor mezi nimi, kde trávili čas návštěvníci, byl uzavřen. Architekti odstranili pevné fasády a nahradily je prosklenými panely. Ty pouštějí světlo a život do átria a navíc otevírají nabídku brýlí pohledům kolemjdoucích.

Původní nosné konstrukce jsou uchovány netknuté, nově vystavené cihlové zdi byly odsazeny. Veškerý nábytek je postaven volně v prostoru. Během návrhu se intenzivně spolupracovalo s grafiky, kteří doplnili interiér. Zrcadla na sloupech jsou takřka neviditelná, produkt a stavba prokazují svou nezávislost!

mintdesigns


Realizace: 2016

Plocha: 60 m²

Místo: Tokyo I Japonsko


Schemata Architects navrhli první obchod oděvního obchodu mintdesigns. Vzhledem k jeho ploše disponuje prostor nebývale velikými výlohami, a tak bylo proto rozhodnuto, že celý interiér bude jednou velkou výlohou. Vynikne to především v noci!

Do čistého prostoru je umístěn závěsný systém. Jednotlivé tyče propojují speciálně vyvinuté a na 3D tiskárně vyrobené spojovací prvky. Umožňují spojování ve čtyřech směrech a navíc je práce s nimi natolik jednoduchá, že lze uspořádání měnit prakticky denně. Potencionální zákazníci na ulici tak mohou vidět pořád něco nového.