Dům který byl inspirován horskými vesnicami a kostely v Číně

Tomáš Čech
5. Listopad 2016

Severně od Kodaně, v obci Fredensborg, stojí dům navržený architektonickou kanceláří Norm Architects. Sami autoři přiznávají, že inspirací jim byly horské vesnice, čínské chrámy a ikona Jørn Utzon.


Autoři návrhu: Norm Architects

Místo: Fredensborg I Dánsko


Stavba se rozkládá na svažitém pozemku. Tvoří ji množství úrovní, které jsou propojeny schodišti. Místnosti jsou jen minimálně uzavírány, interiér tvoří volně plynoucí prostor, ve kterém jsou jednotlivé části definovány volně stojícími zdmi. Do nich je často zabudován různý nábytek, který se tak stává součástí stavby. Množství průhledů pak ještě umocňuje pocit provázanosti. „Orientaci“ zajišťují dvě hlavní kompoziční osy – centrální schodiště a na něj kolmá střední úroveň domu.

 

Cílem bylo vytvořit klidnou a nenásilnou atmosféru. Architekti se snažili omezit množství kontrastů. Použili rovněž maximum lokálních materiálů, aby dům co nejlépe zapadl do krajiny. Najdeme zde žluté obklady a cihly, černě natřené dřevo. V interiéru jsou šedé zdi, dubová podlaha a čistě bílé stropy.

 

„Množství rozměrů je dnes často skloňovanou kvalitou. Tiskneme 3D, navštěvujeme kina s nekonečným množstvím D... Nezapomínejme na fakt, že prostor měl 3 rozměry odjakživa a že je nutné je vnímat a pracovat s nimi.“

Hlavním komunikačním i setkávacím prostorem je schodiště vedoucí od vstupu, přes střední rovinu domu s kuchyní, až k prostoru stolování. Úzké pásy oken pod střešními rovinami jsou nenápadným zdrojem světla.

Do jídelny vede široké okno zajišťující intenzivní kontakt s exteriérem. Podlaha je ve stejné úrovní jako terasa. Stůl je na míru vyroben z populárního materiálu, z Corianu. Jeho šířka přesně odpovídá samotnému oknu.

Dům „má a zároveň nemá“ kuchyň. Je skryta na střední úrovni a ohraničena dvěma zdmi. Volně plynoucí prostor však smazává přesné hranice. V zákoutích se skrývá pracovní plocha, vestavěné spotřebiče jsou vedle.

Společenský prostor je od středního schodiště oddělen krbem, množství průhledů však zůstává. Prakticky všechna okna jsou rozdílná. Architekti zvažovali světelné působení každého z nich vzhledem k orientaci i k vzhledem k místnosti, kterou osvětluje.

Pracovna má také vlastní zákoutí. Je však v přímém kontaktu se všemi veřejnými prostory domu i s venkovní terasou. Použitý nábytek je jednoduchý a elegantní. V každé části interiéru vždy odpovídá danému účelu.

Rozměrné okno za čelem manželské postele zajišťuje maximální možné množství světla v ložnici. Vyšší světlá výška a přiznaný sklon střechy zase zajišťují vzdušnost a specifickou atmosféru. Jemná barevnost povrchů celku dodává klid.

Půdorys se rozkládá na celkem 5 výškových úrovních. Vnitřní prostor tak plyne opravdu ve všech směrech. Díky volnému uspořádání vznikají kolem objektu specifické prostory, jako například rozměrná terasa krytá domem ze třech stran.