Teplo polského domova

Tomáš Čech
4. Říjen 2016

Polský ateliér PL.architekci měl za úkol vytvořit nový domov pro svého klienta, ale nejen pro něj. Museli navrhnout kvalitní prostředí i sbírku obrazů, kusy historického nábytku a rozsáhlou knihovnu. Dokázali to a přidali ještě kousek navíc.


Autoři návrhu: PL.architekci

Realizace: 2015

Místo: Poznaň I Polsko


Skloubit tolik prvků nebylo nic jednoduchého. Vše muselo být umístěno tak, aby předměty nedominovaly prostoru a vzájemně si nekonkurovaly. Velký obytný prostor byl rozdělen sérií tří dřevěných hranolů. Ty v sobě skrývají police pro knihy, TV sestavu a krb. Zároveň oddělují prostor, kterým vede komunikace mezi dalšími pokoji. Mají minimum detailů, působí velmi jednoduše. Stejný přístup je opakován na většině nábytku v bytě. Nejintenzivněji je to cítit v kuchyni, kde jsou skryty veškeré spotřebiče. Zajímavostí je podhled z dřevěných trámků, který dělá pocit z interiéru teplejším. Dveře z pokoje a z ložnice byly nahrazeny posuvnými křídly, které se skrývají do zdi a zasahují od podlahy až ke stropu. Krásný výhled do exteriéru tak proniká hlouběji do bytu a celý interiér působí otevřenějším dojmem.

 

„Je krb symbolem domova? Je to místo, ke kterému směřuje pozornost a jehož použití symbolizuje život? Je to vzpomínka na staré časy a příležitost k uklidnění se? A nebo jsou všechny hodnoty vyžilé a je jen značkou módnosti?“

Obytný prostor v sobě spojuje zónu jídelní a relaxační. Nad stolem je velký obloukový lustr s kamennou základnou, v závěru místnosti je kus starého vzácného nábytku. Celý pokoj lemují prosklené stěny poskytující intenzivní kontrast s exteriérem.

Krb je umístěn přímo před pohovkou a je zakomponován do dřevěného hranolu. Otevřený je navíc na obě strany, a tak mohou plameny osvětlovat a zahřívat i komunikační prostor. Perfektní spárořez dokumentuje maximální důraz na minimální detaily, jejich jednoduchost a preciznost.

Umělecká díla jsou po bytě různě rozmístěna. Některá z nich jsou nad jídelním stolem, jiná v ložnici, několik kusů je i v kuchyni. Jejich výrazné rámy a silná barevnost na ně upozorňují, ale zároveň zbytečně nestrhávají pozornost.

Kuchyňské spotřebiče jsou skryty do skříněk, na které je použito stejné dřevo, jako v obytném prostoru. Uprostřed je kuchyňský ostrůvek, který naopak vše maskuje do bílé barvy. Stejně je řešena i elegantní zavěšená digestoř.

Ložnice pokračuje ve stejné barevnosti jako ostatní pokoje. Bílý základ doplňuje dřevo, šedý koberec s vysokým vlasem, kožené křeslo. Na tmavý podklad je umístěný další z obrazů, i zde jsou použity výrazné osvětlovací prvky.

Osobitý podhled je použit v celém bytě, dokonce i v koupelně. Najdeme zde rovněž jasné linie a minimum detailů. Rozměrné zrcadlo opticky zvětšuje prostor. Elegantní a funkční je věšák na ručníky, topné těleso lze jednoduše přehlédnout.

 

 

Vstup vede přímo do obytného prostoru, je však mírně vyčleněn nábytkovými prvky. Ty oddělují prostor pro pobyt od prostoru pro pohyb. Kuchyně je oddělená, má vlastní zákoutí. Ložnice je až na konci, nejdále od vstupních dveří, a má tak maximální míru soukromí.