Království brýlí uprostřed Moravských Budějovic

Tomáš Čech
31. Srpen 2016

Klient měl jen malý obchod, avšak chtěl nabízet, respektive prodávat, co nejvíce produktů, dioptrických brýlí. Architekti z mladého studia ORA navrhli prostor, kterému kromě prodávaného zboží dominují oční víčka.


Autor: ORA - Originální regionální architektura

Realizace: 2015

Plocha: 40 m2


Jestliže dnes mnoho obchodů ztrácí své historické bohatství, tedy lákavou výlohu, v projektu optiky v Moravských Budějovicích nastal přesný opak. Interiér je navržen tak, aby se celý stal lákadlem pro kolemjdoucí, aby byl celý prostor pomyslnou výlohou. Na zadní straně obchodu je umístěn čtecí tester, který v noci svítí a intenzivně tak na obchod upozorňuje. Po bočních stěnách běží „nekonečné“ linie kovových drátů, které slouží jako držák na prodávané výrobky. Rozestupují se jen kolem kruhových zrcadel a vytvářejí tak siluetu očního víčka.

 

Obklady stěn jsou vyrobeny z bíle mořené březové překližky, valná většina ostatních prvků v interiéru je černých, kovových. Monochromatičnost dodržují i zrcadla a světla, barvu do obchodu přinesou až jednotlivé brýlové obruby.

 

„Všimněme si, jak se dnes z obchodů vytrácí fenomén výlohy. Je jí věnováno stále méně a méně prostoru, stále častěji neexistuje vůbec a nebo nabývá naprosto jiné podoby. Může jí být třeba i homepage. Je třeba sledovat vývoj, je třeba uchovávat hodnoty. Nesmíme se bránit vývoji, nesmíme za každou cenu usilovat o změnu!“

Přes minimální množství použitých barev nebo materiálů, rozhodně nelze projekt označit za minimalistický. V interiéru na návštěvníka působí množství vjemů ze všech stran. Dokonce i rovina stropu je vizuálně ztvárněna.

Tvoří ji kombinace kruhových svítidel a rovněž kruhových infračervených tepelných zářičů, které jsou překryty zrcadly. Výrazná práce s typografií zdobí zadní stěnu. V zdánlivě náhodné kompozici písmen jsou některé úmyslné „shluky“. Vlevo nahoře stojí „Ahoj!“, vedle je pak název prodejny, „G-optik.“

Vkusná a elegantní vitrína rovněž pracuje s oblým motivem. Do kovového rámu jsou vloženy skleněné police. Celek lemují písmena, které se postupně zmenšují směrem k zemi. Detaily jsou zde dodrženy.

Aby se mohl interiér symbolicky stát výlohou, musela být jeho přední část směrem do ulice pojata velmi stroze. Není zde nic! V rovině pohledu kolemjdoucích nic nebrání vnímání celého prostoru, dole je na okně prostor pro sezení, pro odpočinek.

Zcela úmyslně jsou zrcadla navržena v různých velikostech a v různých výškách. Mohou tak sloužit kupujícím všech věkových a výškových kategorií. Kovové dráty se kolem nich „jen“ elegantně obtáčejí. Motiv očního víčka!

Kromě prodejního pultu, který rovněž lemuje kovové „drátování“, navrhli tvůrci do interiéru i specifický stůl. Kovový, zdánlivě nestabilní, rám se „zlomenými“ nohami je doplněn o dřevěnou desku.

Vyšetřovna disponuje zcela vlastní, samostatnou místností. Zde šly vizuální efekty stranou, logicky ustoupily klidu. Kombinace černého kovu a bílé barvy funguje však i zde, stejná je i podlaha. Ta prostupuje celým interiérem.

Mírně nepravidelný tvar půdorysu se v interiéru příliš neprojevuje. Snahou bylo věnovat maximální možnou část prodejní ploše, některé obslužné a pracovní prostory však navrženy být musely.

 

Výkresy vytvářené ateliérem ORA jsou, již „tradičně“, typické svou barevností!