Chodba projektu, která spojuje jednotlivé pokoje v jeden celek

Tomáš Čech
21. Srpen 2016

Byt, nacházející se ve španělské Barceloně, vyžadoval díky své nesmírné hloubce specifický přístup a řešení. Úkolu se zhostilo studio RAS Arquitectura, přišlo s několika osobitými nápady a výsledek stojí za to!


Autor: RAS Arquitectura 

Studie: 2015

Realizace: 2016

Plocha: 140 m² + 60 m² (terasa)

Místo: Barcelona I Španělsko


Základním výchozím bodem projektu, byla ambice nenavrhovat chodby, ale interiér pojmout jako propojené prostory. Středem půdorysu vede průhled, enfiláda, skrz celý byt od čelní fasády až na rozměrnou terasu. Na ni jsou jako korálky navázány jednotlivé místnosti. Funkce některých z nich ještě není pevně specifikována, „čekají“ na svůj osud. Dělící příčky nedosahují až ke stropu, aby mu ponechaly optickou volnost. Ze země „nahoru“ naopak vystupuje podlaha a získává pomyslný „třetí rozměr“.

 

Směrem do dvora byla část stavby zbourána a nahrazena novou galérií/zimní zahradou. Od exteriéru ji oddělují masivní dřevěné dveře, které mohou být takřka v celé ploše otevřeny. Střechu prolamují kruhové světlíky.

 

„Každý byt pracuje s tématy společného a soukromého, s mírou nerušeného zcela privátního prostoru a zároveň s dimenzemi části spojující, části k soužití. Zároveň je zde otázka, jak tyto fenomény propojit či jak je oddělit. Má být propojení prostorové či jen optické? … A přežije takové rozdělení vůbec do budoucna?“

Směrem do ulice je interiér zakončen krásným arkýřovým oknem. To jednak propouští množství světla do interiéru a jednak zajišťuje intenzivní kontakt obyvatel s ulicí. Navíc je zde jistě nesmírně příjemný prostor k odpočinku.

Aby přirozené denní světlo mohlo projít až do kuchyně a jídelny, jsou odděleny pouze skleněnými příčkami. Rámy jsou vyplněny někdy průhlednými, někdy jen průsvitnými panely. Rovněž nedosahují ke stropu.

Na jedné straně enfilády je rozměrný jídelní stůl, na druhé kuchyně. Jejím středem je varný ostrůvek. Použita je bílá barva. Ač to tak nevypadá, strop není kovový, respektive jeho vrchní vrstva. Dřevěné trámy jsou pouze natřeny šedou barvou.

Průhled celým bytem je nesmírně působivý. Umožňuje vizuální propojení. Podlaha v každé z místností přestupuje na příčky. Stejný materiál, v některých pokojích dřevo, v jiných keramika, vystupuje do výšky 60 cm.

Jako v jedné z mála místností celého bytu jsou v koupelně příčky klasicky dotaženy až k podhledu. Rovněž zde nefunguje princip vytažení podlahové krytiny na vertikální konstrukce. Přesto je zde estetika, především použité materiály, zachována.

Galerie směrem do dvorku může složit mnoha účelům. Po levé straně jsou dvě ložnice, které tak mají příjemný relaxační předprostor, který je částečně exteriérový, částečně interiérový. Kruhové světlíky napomáhají osobité atmosféře.

Masivní dřevěné rámy jsou architekty rozděleny do různých polí. I zde je použita kombinace průhledného a průsvitného skla. Rozměry terasy/dvorku jsou velkorysé a zvětšují tak možnosti a různost využití.

Vstup je situován zhruba uprostřed bytu a výhodně tak rozděluje dispozici na denní a noční zónu. Přesto z něj vidíte i do ulice i na dvůr. Propojení bytu podél je efektní i efektivní zároveň. Arkýřové okno má opravdu velkorysé rozměry.