Kvádr v pyramidě

Tomáš Čech
12. Červenec 2016

Pardubický architekt Zdeněk Balík měl za úkol pozměnit dispozici a navrhnout interiér bytu v Obchodním centru Pyramida, které v dané době vznikalo. Zadaní se zhostil se zaujetím a vytvořil atmosféru na hony vzdálenou té původní, zamýšlené.


Autor: ZETTE ateliér I Zdeněk Balík

Realizace: 2006 - 2011

Plocha: 115 m2


Vzhledem k fází projektu, ve které byl architekt osloven, již nebylo možné výrazněji zasahovat do stavby samotné. Nešlo ovlivnit velikost a umístění okenních otvorů, vertikální šachty instalací musely zůstat na svých místech. Ovšem všechno ostatní, co bylo plánováno, bylo striktně škrtnuto. Zmizely takřka všechny příčky, zůstal jen volný prostor.

 

Do něj je na koso umístěn kvádr ukrývající v sobě hned několik funkcí a dělící místnost na dvě nestejně velké části. Jsou skrz něj vedeny šachtice, je zde také spíž. Směrem do obytného prostoru, „větší poloviny“, je zde skryto nouzové lůžko, směrem k „menší polovině“ je postel plnohodnotná. Kromě kubické hmoty je v interiéru volně umístěn pult kuchyně a další mobiliář – pohovka, stůl. Obyvatelé tak mohou mezi objemy volně proplouvat a prostor modifikovat.

 

„Pohled na půdorys projektu v Pardubicích ve mne vyvolává pocit ujištění, že myšlenka „krása jednoduchosti“ platí. Původní zmatek vystřídala jasná a čistá kompozice. Volný kubický prostor a do něj vložený kvádr. Po stranách další dva obslužné objemy. Nic víc. Vypadá to jasně, naprosto automaticky.

 

Nesmíme ale zapomenout na fakt, že jednoduchý výsledek neznamená jednoduchou cestu. Že málo prvků rovná se málo práce. Tak to není! Mnohdy je to dokonce úplně naopak!“

Aby vstupní chodba nepůsobila stísněným dojmem, je absolutně otevřena do obytné části. Na podlaze je červené linoleum, stejná barva se pak objevuje i na stěnách a stropu. Rovněž dvířka vestavěné skříně nalevo jsou rudé. Úchytky jsou skryté jak z estetických tak praktických důvodů.

Základní barvou je bílá a vložené prvky se různě odlišují nebo přizpůsobují. Opakuje se červená barva, použit je i dřevěný dekor. Například stůl nebo některá světla ale zůstaly také bílé. Knihovna v pozadí odděluje vstup do hygienického zázemí.

Okraje vloženého kvádru jsou opatřeny světelnými linkami, které jej umí vizuálně ještě více zvýraznit a podpořit tak atmosféru. Předpokládá se, že prostor bude sloužit nejedné společenské akci. V takových situacích se emoce jistě ocení.

Zóna spaní nalevo je menší a intimnější. Je z ní přímý stup na samostatnou terasu. Prakticky z každého místa lze krásně vidět celý interiér a mít o něm jasný přehled. „Vstal už? Kdo to přišel? Co je v televizi?“

Postel je pomyslnou součástí kvádru, jen z něj jakoby trochu vypadla. Obklad objemu je tvořen černou dýhou, podlaha je z bílého lina. Efektní řešení! Kontrasty skvěle korespondují s reprezentativním významem bytu.

Původní stav a současný realizovaný návrh jsou na věky vzdálené. Rozdíl snad ani nemůže být větší! Asi málokterý laik by si dokázal představit, že byt lze takto radikálně proměnit. Množství různě dlouhých a krátkých příček vystřídal jeden jediný obdélník.