Vidí svět za vás a umí svůj pohled přenést do fotografie - BoysPlayNice

Tomáš Čech
16. Červen 2016

Vidí svět za vás a umí svůj pohled přenést do fotografie. Chtějí, aby promlouvala, ne jen ukazovala. Hledají koncepční řešení, jak zprostředkovat architekturu, hledají jej v dialogu. BoysPlayNice, kteří získali titul Czech Grand Design 2015, promluvili pro naše čtenáře.

 

Architekt, již si vlastně přesně nepamatuji, kdo to byl, mě odkázal na své fotografy, ať možnost publikace snímků domluvím s nimi. Tenkrát jsem o ně poprvé zavadil, tenkrát jsem poprvé zpozoroval BoysPlayNice! Postupně se objevovali další a další projekty, které na své fotoaparáty Jakub Skokan a Martin Tůma zachytili. Vždy dostanu informaci o nových projektech, vždy se objeví něco zajímavého. Jak sami říkají, chtějí pracovat principem přínosným pro ně, klienty, čtenáře, publicisty i čtenáře. Nelehký úkol!

 

„Co napsat o BoysPlayNice? Architekti si mnohdy myslí, že všechno zvládnou sami. Že nepotřebují žádnou pomoc a že oni těm domům rozumí nejvíce. Zčásti je to pravda, zčásti je to přelud daný vlastním sebevědomím a školou. BoysPlayNice dokazují, že to není pravda. Jejich fotografie přidávají něco navíc, přidávají příběh, myšlenku, cizí pohled a stávají se vizitkou, reklamou. Nejsou jen prostou dokumentací. Dokážou dům, celý proces vedoucí k jeho realizaci, ji samotnou i následné užívání „prodat.“ A to je myslím to, co všichni od BoysPlayNice, reklamních fotografů fotících architekturu, očekávají. Tedy dobrá práce!“


Tomáš Čech: Jakube a Martine, mohli byste se našim čtenářům představit? Jak jste se potkali?

 

BoysPlayNice: Jmenujeme se Jakub Skokan a Martin Tůma. Jsme autorská dvojice fotografů tvořící pod značkou BoysPlayNice. Potkali jsme se při studiích na zlínské Fakultě multimediálních komunikací. Oba jsme studovali stejný obor - Reklamní fotografii.

 

T: Stojíte za projektem BoysPlayNice. Jak byste tuto spolupráci popsali? Jak funguje? Čemu se věnujete?

 

BPN: BoysPlayNice jsme založili v roce 2008, ještě při studiích na univerzitě ve Zlíně. BoysPlayNice je značka, která pod sebou momentálně ukrývá nás dva a tým mladých a pěkných lidí, kteří nám pomáhají dělat naši práci. BoysPlayNice se věnuje produktové fotografii, fotografii architektury a navrhování konceptů pro fotografické kampaně.

 

T: Co symbolizuje dovětek „Concept“ v názvu studia?

 

BPN: Koncept v názvu znamená to, že se kromě samotného fotografování věnujeme i navrhování ideových základů vizuálních kampaní. Použití slova koncept v názvu je i zřejmá snaha vymezit se vůči reklamní fotografické praxi, která nemá žádnou ideovou základnu.

 

T: Jak byste popsali svůj přístup k fotografování architektury?

 

BPN: Nejsnadnější definice přístupu bude práce s konceptem. Všechny naše realizace stojí na počáteční definici toho, co konkrétní stavbu dokáže obrazově nejlépe vystihnout. Snažíme se vždy optimálně využít možnosti média, s kterým pracujeme, tedy fotografie. Počáteční definice je ovlivněna komunikací s architektem, názvem stavby, charakterem stavby, atd.

 

T: Tvrdíte, že se snažíte bořit stereotypy ve fotografování. Jaké a proč?

 

BPN: Tvrdíme, že se snažíme bořit zažité stereotypy ve fotografii, ne ve fotografování. Týká se to hlavně užité fotografie a to prvků a pravidel, jež se kopírují a přenášejí mezi autory, aniž by se někdo zamyslel nad jejich významem. Jsou to: motivy, svícení, postprodukce. Proč?

 

Chtěli bychom si listovat časopisy plnými zajímavých editoriálů a koukat se na webu na originální prezentace ateliérů. Chtěli bychom stát u cesty a s otevřenou pusou koukat na zajímavé billboardy.

 

T: Vaše fotky jsou také typické „absencí“ lidí. A pokud tam jsou, rozhodně neplní roli prosté stafáže. Proč?

 

BPN: Nevím přesně, jaké fotografie myslíte.

 

Ale často užívaný rozmazaný človíček na fotografiích architektury je podle nás jeden z velmi často využívaných stereotypů, na které jste se ptal v předchozí otázce. Člověk má své úlohy i v životě i v obraze, my se to snažíme respektovat.

 

Lidé ve svých životech málokdy plní roli stafáže. Pokud je fotografujeme, mají v obraze jasné funkce, pomáhají nám dešifrovat a popsat místo. Ne vždy je k tomu potřebujeme, proto tam nejsou často. Někdy používáme i psy :)

 

T: Kdo jsou vaši klient? Spojuje je něco?

 

BPN: Jsou to lidé, kteří hledají něco výjimečného. Fotografie pro mnohé z nich není jen o finálním obrázku, ale i o diskuzi, která může být dlouhodobým přínosem pro všechny zúčastněné strany. Toto je zřejmé u fotografie architektury. Klienti, kteří si u nás zadávají výrobu konceptu a produktových kampaní většinou utíkají od velkých agentur a hledají jedinečný, úzce vyprofilovaný servis, o kterém mají poměrně jasnou představu.

 

T: Je obtížné přesvědčit architekty o svém pohledu na prezentaci stavby?

 

BPN: Vždycky je důležité zamyslet se nad tím, co je sto procentně správně a co je pravda. Víte to? My ne. My architekty nepřesvědčujeme, ale snažíme se společně hledat. To je ta zmiňovaná diskuze a to je ten moment, z kterého se všichni neustále dokážeme učit. Není jednoznačně správné fotit dům jen s modrou oblohou a nemusí být špatné koukat se na dům v dešti. Je to o myšlení a zde je místo pro ten pořád zmiňovaný koncept.

 

T: Existuje něco jako „ideální klient“? Jakou architekturu byste rádi fotografovali?

  

BPN: V podstatě každý klient, s kterým fotíme více než jeden krát, je pro nás ideální. Protože se navzájem dokážeme poznat a navzájem se učit. Chceme fotit dobrou architekturu. Jestli je malá, velká, česká, zahraniční nebo světová je nám upřímně jedno.

 

T: Vaše práce nekončí předáním fotografií. Snažíte se je dále šířit, publikovat je v magazínech, na webu. Považujete to za součást své služby?

 

BPN: Ano, je to naše služba, ale chápeme to trošku šířeji. Publikovat znamená vystavovat se konfrontaci, ukazovat svůj názor a přijímat cizí. Je to dynamický princip, který potřebujeme k našemu profesnímu životu. Bez něj bychom velmi rychle hloupli. Tento princip ale nepotřebujeme jen my, potřebují ho i architekti a čtenáři, potřebujete jej také vy - zástupci médií.

 

T: Můžete našim čtenářům poradit, jak vnímat architekturu skrze fotografii? Existuje něco, na co by si měli dát pozor?

 

BPN: Buďte bystří a chtějte neustále víc! Víc zajímavých a originálních projektů, víc neotřelých editoriálů. Buďte otevření...

 

T: Jaké jsou vaše plány do budoucna? Kam se BoysPlayNice posune?

 

BPN: BoysPlayNice chce pokračovat plynule v tom, co dělá. Máme hodnoty, kterým věříme, a které dodržujeme. A to chceme dělat i nadále. Pak se posuneme dál my i svět kolem nás!

 

T: Díky za rozhovor!


MgA. Martin Tůma

  • Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, fakulta Multimediálních komunikací, Reklamní fotografie, MgA, 2011
  • člen a spoluzakladatel BoysPlayNice I spoluzakladatel projektu Zoolandscape

ocenění a nominace:

  • 2016 I Czech Grand Design, Česká republika, Fotograf roku 2015
  • 2014 I Px3, Prix de La Photographie Paris, 2. místo, Professional, Fine-Art Architecture I GoSEE Award, 2. místo, Landscape I GoSEE Award Nomination top 20, Still Life
  • 2011 I Young professionals, Zingst, Germany, 1. místo, Young Professional Award
  • 2010 I Frame 2010, 1. místo I Shots 2010, finalista Young Photographers competition, Velká Británie
  • 2009 I Frame 2009, 3. místo
  • 2008 I Frame 2008, 2. místo

 

MgA. Jakub Skokan

  • Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta Multimediálních komunikací, Atelier reklamní fotografie, BcA. 2008, MgA. 2012
  • člen a spoluzakladatel BoysPlayNice I spoluzakladatel projektu Zoolandscape
  • 2014 – 2016 pedagog a vedoucí oboru fotografie na střední odborné škole multimediálních studií v Poděbradech
  • 2013 – 2016 kurátor Galerie Žlutá ponorka ve Znojmě

ocenění a nominace: 

  • 2016 I Czech Grand Design, Česká republika, Fotograf roku 2015
  • 2014 I GOSEE Award, Německo, TOP 10, Still Life I Px3, Prix de La Photographie Paris, 3.místo, Fine Art Landscape I Sony World Photography Award 2014, Velká Británie, Fine Art Architecture
  • 2009 I Frame 009, Česká republika, 3.místo I Vztah I World Press Photo - Joop Swart Masterclass, Holandsko
  • 2008 I Shots 2008 Young photographers competition, Velká Británie, 3.místo, Instinkt I Czech press photo 2008, Česká republika, 1.místo, Každodenní život I Czech press photo 2008, Česká republika, Sony junior award, Každodenní život I Frame 008, Česká republika, 1.místo, Síla

Optik I Ora Architekti

Sky Walk Dolní Morava I Fránek architects I Taros Nova

Dům pro Markétku I Mjölk architekti

Gym I Leoš Horák a Petr Moráček I Mimosa architekti

Kemp Nedamov I HENKAI architekti