pokud Vás interiérový design a architektura skutečně zajímá, vytvořte si Homepix účet a my Vám každý týden zašleme email s výběrem nejlepších článků a fotek, které se zde publikovali.
Vidí svět za vás a umí svůj pohled přenést do fotografie. Chtějí, aby promlouvala, ne jen ukazovala. Hledají koncepční řešení, jak zprostředkovat architekturu, hledají jej v dialogu. BoysPlayNice, kteří získali titul Czech Grand Design 2015, promluvili pro naše čtenáře.
Architekt, již si vlastně přesně nepamatuji, kdo to byl, mě odkázal na své fotografy, ať možnost publikace snímků domluvím s nimi. Tenkrát jsem o ně poprvé zavadil, tenkrát jsem poprvé zpozoroval BoysPlayNice! Postupně se objevovali další a další projekty, které na své fotoaparáty Jakub Skokan a Martin Tůma zachytili. Vždy dostanu informaci o nových projektech, vždy se objeví něco zajímavého. Jak sami říkají, chtějí pracovat principem přínosným pro ně, klienty, čtenáře, publicisty i čtenáře. Nelehký úkol!
„Co napsat o BoysPlayNice? Architekti si mnohdy myslí, že všechno zvládnou sami. Že nepotřebují žádnou pomoc a že oni těm domům rozumí nejvíce. Zčásti je to pravda, zčásti je to přelud daný vlastním sebevědomím a školou. BoysPlayNice dokazují, že to není pravda. Jejich fotografie přidávají něco navíc, přidávají příběh, myšlenku, cizí pohled a stávají se vizitkou, reklamou. Nejsou jen prostou dokumentací. Dokážou dům, celý proces vedoucí k jeho realizaci, ji samotnou i následné užívání „prodat.“ A to je myslím to, co všichni od BoysPlayNice, reklamních fotografů fotících architekturu, očekávají. Tedy dobrá práce!“
Tomáš Čech: Jakube a Martine, mohli byste se našim čtenářům představit? Jak jste se potkali?
BoysPlayNice: Jmenujeme se Jakub Skokan a Martin Tůma. Jsme autorská dvojice fotografů tvořící pod značkou BoysPlayNice. Potkali jsme se při studiích na zlínské Fakultě multimediálních komunikací. Oba jsme studovali stejný obor - Reklamní fotografii.
T: Stojíte za projektem BoysPlayNice. Jak byste tuto spolupráci popsali? Jak funguje? Čemu se věnujete?
BPN: BoysPlayNice jsme založili v roce 2008, ještě při studiích na univerzitě ve Zlíně. BoysPlayNice je značka, která pod sebou momentálně ukrývá nás dva a tým mladých a pěkných lidí, kteří nám pomáhají dělat naši práci. BoysPlayNice se věnuje produktové fotografii, fotografii architektury a navrhování konceptů pro fotografické kampaně.
T: Co symbolizuje dovětek „Concept“ v názvu studia?
BPN: Koncept v názvu znamená to, že se kromě samotného fotografování věnujeme i navrhování ideových základů vizuálních kampaní. Použití slova koncept v názvu je i zřejmá snaha vymezit se vůči reklamní fotografické praxi, která nemá žádnou ideovou základnu.
T: Jak byste popsali svůj přístup k fotografování architektury?
BPN: Nejsnadnější definice přístupu bude práce s konceptem. Všechny naše realizace stojí na počáteční definici toho, co konkrétní stavbu dokáže obrazově nejlépe vystihnout. Snažíme se vždy optimálně využít možnosti média, s kterým pracujeme, tedy fotografie. Počáteční definice je ovlivněna komunikací s architektem, názvem stavby, charakterem stavby, atd.
T: Tvrdíte, že se snažíte bořit stereotypy ve fotografování. Jaké a proč?
BPN: Tvrdíme, že se snažíme bořit zažité stereotypy ve fotografii, ne ve fotografování. Týká se to hlavně užité fotografie a to prvků a pravidel, jež se kopírují a přenášejí mezi autory, aniž by se někdo zamyslel nad jejich významem. Jsou to: motivy, svícení, postprodukce. Proč?
Chtěli bychom si listovat časopisy plnými zajímavých editoriálů a koukat se na webu na originální prezentace ateliérů. Chtěli bychom stát u cesty a s otevřenou pusou koukat na zajímavé billboardy.
T: Vaše fotky jsou také typické „absencí“ lidí. A pokud tam jsou, rozhodně neplní roli prosté stafáže. Proč?
BPN: Nevím přesně, jaké fotografie myslíte.
Ale často užívaný rozmazaný človíček na fotografiích architektury je podle nás jeden z velmi často využívaných stereotypů, na které jste se ptal v předchozí otázce. Člověk má své úlohy i v životě i v obraze, my se to snažíme respektovat.
Lidé ve svých životech málokdy plní roli stafáže. Pokud je fotografujeme, mají v obraze jasné funkce, pomáhají nám dešifrovat a popsat místo. Ne vždy je k tomu potřebujeme, proto tam nejsou často. Někdy používáme i psy :)
T: Kdo jsou vaši klient? Spojuje je něco?
BPN: Jsou to lidé, kteří hledají něco výjimečného. Fotografie pro mnohé z nich není jen o finálním obrázku, ale i o diskuzi, která může být dlouhodobým přínosem pro všechny zúčastněné strany. Toto je zřejmé u fotografie architektury. Klienti, kteří si u nás zadávají výrobu konceptu a produktových kampaní většinou utíkají od velkých agentur a hledají jedinečný, úzce vyprofilovaný servis, o kterém mají poměrně jasnou představu.
T: Je obtížné přesvědčit architekty o svém pohledu na prezentaci stavby?
BPN: Vždycky je důležité zamyslet se nad tím, co je sto procentně správně a co je pravda. Víte to? My ne. My architekty nepřesvědčujeme, ale snažíme se společně hledat. To je ta zmiňovaná diskuze a to je ten moment, z kterého se všichni neustále dokážeme učit. Není jednoznačně správné fotit dům jen s modrou oblohou a nemusí být špatné koukat se na dům v dešti. Je to o myšlení a zde je místo pro ten pořád zmiňovaný koncept.
T: Existuje něco jako „ideální klient“? Jakou architekturu byste rádi fotografovali?
BPN: V podstatě každý klient, s kterým fotíme více než jeden krát, je pro nás ideální. Protože se navzájem dokážeme poznat a navzájem se učit. Chceme fotit dobrou architekturu. Jestli je malá, velká, česká, zahraniční nebo světová je nám upřímně jedno.
T: Vaše práce nekončí předáním fotografií. Snažíte se je dále šířit, publikovat je v magazínech, na webu. Považujete to za součást své služby?
BPN: Ano, je to naše služba, ale chápeme to trošku šířeji. Publikovat znamená vystavovat se konfrontaci, ukazovat svůj názor a přijímat cizí. Je to dynamický princip, který potřebujeme k našemu profesnímu životu. Bez něj bychom velmi rychle hloupli. Tento princip ale nepotřebujeme jen my, potřebují ho i architekti a čtenáři, potřebujete jej také vy - zástupci médií.
T: Můžete našim čtenářům poradit, jak vnímat architekturu skrze fotografii? Existuje něco, na co by si měli dát pozor?
BPN: Buďte bystří a chtějte neustále víc! Víc zajímavých a originálních projektů, víc neotřelých editoriálů. Buďte otevření...
T: Jaké jsou vaše plány do budoucna? Kam se BoysPlayNice posune?
BPN: BoysPlayNice chce pokračovat plynule v tom, co dělá. Máme hodnoty, kterým věříme, a které dodržujeme. A to chceme dělat i nadále. Pak se posuneme dál my i svět kolem nás!
T: Díky za rozhovor!
MgA. Martin Tůma
ocenění a nominace:
MgA. Jakub Skokan
ocenění a nominace:
Optik I Ora Architekti
Sky Walk Dolní Morava I Fránek architects I Taros Nova
Dům pro Markétku I Mjölk architekti
Gym I Leoš Horák a Petr Moráček I Mimosa architekti
Kemp Nedamov I HENKAI architekti