Růžová pekárna

Tomáš Čech
22. Březen 2016

V historické budově uprostřed Madridu měli tvůrci z kanceláře ideo arquitectura navrhnout pekárnu. Jediným zadáním provozovatele bylo použití purpurové barvy – odstínu, který propojuje všechny jeho podniky ve městě.


Autor: ideo arquitectura

Realizace: 2015

Zastavěná plocha:  55 m2

Místo: Madrid I Španělsko


Jak sami architekti přiznávají, když odstranili veškeré nánosy v interiéru, nebylo již moc o čem přemýšlet. Sto padesát let staré výplňové zdivo a jeho textura byly natolik silným prvkem, že bylo rozhodnuto takřka o všem. Zbývalo jediné - jak zapojit požadovaný barevný prvek. Z jednoho motivu nakonec vzniklo celkem 12 000 dřevěných tyčí, které jsou zavěšené pod stropem a nabarvené právě purpurovou barvou.

 

„Síť prodejen, tak jak tento termín ve většině případů vizuálně vnímáme u nás, znamená naprosto identické prostředí, bez náznaku nápadu. To nutně vede k pocitu chladného a neosobního prostředí. Dnes představená pekárna s názvem Patisserie pan y pasteles je důkazem jiného citlivějšího přístupu. Jednotící prvky se omezily na jediné, stejnou barvu. Ta je ale silná a výrazná, tedy jasně rozpoznatelná. Propojení podniků je patrné, ovšem každý si uchovává svou vlastní tvář a identitu. Zaběhnuté vzorce nemusí být tím pravým, buďme citliví!“

V přední části obchodu, hned u výlohy je umístěn pult s chladícími vitrínami, které ukrývají nepřebernou nabídku pekárny. V prostoru zde nejsou umístěny žádné stoly, takže pohodlnému výběru nestojí nic v cestě. Doslova.

Samotný provoz se nachází až v zadní části podniku. Před ním jsou nižší stoly se sedáky, které umožňují pohodlnou konzumaci zdejších pochutin. Na pravé straně, za rohem se nachází toaleta. Na stěně vlevo je k vidění odhalený dřevěný rám, který je vyplněn zdivem.

Naproti prodejního pultu, který je k vidění na první fotografii, se nachází vysoké sezení umístěné podél zdi. Promyšleně, přímo nad stolem jsou umístěna světla zajišťující světelný komfort, i když si vlastním tělem stíníte světlo z místnosti.

Celkem 12 000 dřevěných tyčí je rozděleno do šesti délek, přičemž vždy dvě mají stejnou barvu. Pod stropem jsou rozmístěny „náhodně“, takže výsledkem je živá struktura, umělecká instalace, která není v žádném místě stejná.

Z ulice vedou do pekárny dva otvory. Jeden funguje jako vstup, ve druhém je pak umístěna skleněná výloha s nabídkou. Otvor v odhaleném zdivu je opatřen černým kovovým rámem, vitrína je co nejsubtilnější.

Pultový prodej bude asi nejčastějším způsobem, jak budou zákazníci obsloužení. Pokud si chtějí pochutnat hned na místě, mají k dispozici buďto „barové“ sezení na straně nebo nízké sedáky hlouběji v prostoru. I přes poměrně hlubokou dispozici zde nikdo nepociťuje nedostatek světla. Může za to kombinace celkového a bodového osvětlení.