Obraz pod kolejemi

Tomáš Čech
23. Únor 2016

Pět let se vyrábělo skoro 80 000 kachliček, aby mohl vzniknout jeden tunel pod nádražím. Ovšem výsledkem není prostá dopravní stavba, výsledkem je umělecké dílo podle návrhu Benthem Crouwel Architects.


Autor: Benthem Crouwel Architects

Realizace: 2016

Plocha: cca 80 000 kachliček

Místo: Amsterdam I Nizozemsko


Od začátku roku je pod Hlavní stanicí v Amsterdamu otevřen tunel propojující centrum města s oblastí u řeky. Denně si díky němu zkrátí cestu tisíce chodců a cyklistů a zároveň si užijí obraz Cornelise Boumeestera přenesený na obklad poloviny tubusu.

 

„Dnešní projekt je trochu větší než ty, které obvykle publikujeme. Přesně řečeno má 110 m na délku, 10 m na šířku a 3 m na výšku. I přes své rozměry ovšem nepostrádá lidské měřítko. A to ani v nejmenším. Jeho polovina je obložena tradičním holandským rozměrem obkladu 13x13 cm a povrch velké části z celkem skoro 80 000 kusů je ještě detailně ztvárněn přenesenou grafikou. Každý tedy může stavbu „uchopit“ v detailu menším, než je jeho ruka. A v tu chvíli je její přijetí daleko snazší!“

Polovina tunelu určená chodcům je vyvýšena. Cílem je dodat lidem větší pocit bezpečí a pohodlí. A to jak pěším, tak cyklistům. Rozdílné jsou i povrchy – keramický obklad na jedné straně, zvuk tlumící asfalt na straně druhé.

Přenesený obraz na stěně má volně plynoucí části a gradující vrcholy. Vzniká příjemná dynamika, která vás protáhne tunelem na druhou stranu.

Vrcholem celého uměleckého díla je ztvárnění válečné lodi Rotterdam. Ta v zalomení přechází ze stěny až na strop tunelu.

Na určitá místa není převeden obraz, ale „pouze“ se pracuje s odstíny modré. Na konci tunelu má toto řešení přimět cyklisty snížit rychlost.

Tunel vede pod kolejemi železnice směrem z historické části měst k řece. Zároveň je to tedy propojení od starého k novému. I to dokumentuje a komentuje přenesený obraz původně namalovaný Cornelisem Boumeesterem.