Prostor pro produkt

Tomáš Čech
8. Leden 2016

Znáte obchodní domy přeplněné nabídkou zboží? Jeden kus se tísní vedle druhého tak, aby byl zákazník zaplaven množstvím. Ovšem lze to i jinak! Příkladem je Flagship store podle návrhu španělského studia fala atelier.


Autor:  fala atelier

Projekt: 2015

Místo: Oporto I Portugalsko


Původní obchod s obuví neprodělal od 80. let žádnou změnu. Naopak postupně chřadl a chátral. Bylo proto rozhodnuto a radikální proměně – vše původní muselo pryč. Na druhou stranu poměrně malý rozpočet na celou renovaci (6000 €) nedovoloval příliš velkorysosti. Celý interiér byl proto natřen bílou barvou a doplněn intenzivním osvětlením. Dispozice je velmi hluboká, a tak bylo nutné vytvořit příjemnou atmosféru i úplně vzadu. Tam také vznikly tři převlékací kabinky. Vstupy do nich halí jen závěsy a mají navíc velmi neobvyklé rozměry 300 x 60 cm. Do klasického prostoru tak vstupuje poměrně neočekávané měřítko. Jako nábytek byly použity staré kovové konstrukce. Měly dvě zásadní výhody – byly levné a nabízely maximální variabilitu, takže každý druh oblečení může mít speciální rozměry věšáku. Rozmístěny byly po ploše naprosto volně a působí tak spíše vystaveným dojmem. Jako v galerii.

 

Jediným výrazným prvkem je vstup s pokladnou. Obložený mramorem stojí hned u vstupu a kontrastuje tak se silně neutrálním interiérem, ve kterém dominuje produkt, tedy kusy textilu.

 

„Máte dvě možnosti. Ukázat co nejvíce produktů na malé ploše a tedy širší nabídku, a nebo méně produktů, ale velkoryseji. Obě možnosti mají bezpochyby své výhody. Jedno je ale jisté. Obecně stále více nejde jenom o produkt, ale o „atmosféru“ kolem něj. A pokud ho představíte jako něco výjimečného, ne masového, muže to mít velký efekt.“

Mramorem obložená pokladna dominuje vstupu do obchodu. Nejde ji přehlédnout. Na druhou stranu jsou její rozměry voleny tak, že zákazníkovi nic nebrání v postupu do hloubi prodejny.

Tři převlékací kabiny jsou snad až příliš na takto malý obchod. Ničemu to však nevadí. Žluté závěsy a netypický vstup vnášejí do interiéru zajímavý prvek. Prvek, který je v obchodě vždy schován někde za rohem, je zde hrdě přímo na očích a dominuje zadní části obchodu.

Kovová konstrukce věšáků je velmi subtilní. Vnímaní jednotlivých kusů oblečení tak vůbec nic nekonkuruje. Navíc byly levné a jsou jednoduše přemístitelné. Ideální volba.

Půdorys jasně dokazuje, jak volně jsou jednotlivé prvky rozmístěny po interiéru. V nakupujícím je tak skoro vyvolán pocit, že není v obchodě, ale v galerii. Navíc je zde poměrně málo zboží, rozhodně méně než obvykle.

Oblečení nejen že je volně rozmístěno v ploše, ale stejně je tomu i ve vertikální rovině. Každý věšák má svou specifickou výšku a přesně tak pasuje k jednotlivým kusům.