Nejasná dokonalost

Tomáš Čech
13. Únor 2018

V životě nastávají situace, kdy aniž by jste přesně věděli proč, cítíte blízkost a zálibu v někom nebo v něčem. Podobně jsem to měl s garsonkou v Údolní od Daniely Hanouskové Boučkové.


Autor: 2x13 I Daniela Hanousková Boučková

Projekt: 2012 - 2013

Realizace: 2013

Plocha:  32,6 m2


Garsonka na ulici Údolní se nachází v přízemí činžovní vilky. Když do ní architektka Daniela Hanousková Boučková přišla, byla v naprosto nevyhovujícím stavu, jak po stránce technické tak i stavební. Vše se muselo vyřešit a udělat znovu. Prostor byl propojen do jedné velké místnosti sdružující vstup, kuchyni i obytnou část. Jinak byla dispozice ponechána v prakticky původním stavu. Cílem bylo uchovat původní atmosféru, veliký důraz se kladl na řemeslné detaily. Materiály mají co nejvíce přírodní charakter, doplňuje je několik barevných akcentů. Pomyslnou třešinkou na dortu je pak obraz malířky Natálie Perkof Knotkové, který byl pečlivě vybírán. Původně pro účely focení, nakonec se však majiteli tak zalíbil, že v bytě zůstal. A perfektně tam pasuje.

„Většina oborů pracuje s určitou odborností a objektivností. Snaží se, aby kvalita či nekvalita mohla být posouzena jasně a aby na některých faktech panovala obecná shoda. Je to do jisté míry nezbytné, protože absence takových základů by vedla k chaosu. Jsem však přesvědčen, že nic není absolutní. Nesmíme zapomínat na půvab různorodosti a nedokonalosti. My sami, lidské bytosti, jsme toho jasným důkazem. Jen si to musíme přiznat. Je tedy dle mého názoru nutné říct si, že po posouzení objektivních kvalit, přichází na řadu kvality subjektivní. Každý může mít a má své preference. Něco je nám sympatičtější a něco méně.

O publikování garsonky na Údolní jsem stál velmi dlouho. Byl ve mně neidentifikovatelný pocit nadšení, takže jsem zapomněl na objektivní posuzování. Jsou zde možná jisté nedostatky, ale duši má tato práce perfektní. Neměli bychom takovým pocitům vzdorovat a neměli bychom toužit po chladné dokonalosti, kterou dnes některé trendy diktují.“

 

„Snažím se investory přesvědčit, že výtvarné umění může být součástí prostoru, ve kterém žijeme, a je důležitější než kuchyňské linky a kachličky v koupelně.“

pro autora textu Daniela Hanousková Boučková, 25.8.2015

Když vstoupíte do bytu, naskytne se vám pohled na celý prostor. Vidíte vlastně až do zahrady, která se skrývá za okny.

Vstup je spojen s kuchyní. Není zde místa nazbyt, přesto máte pocit jakési vzdušnosti. Veškeré zázemí bytu propojují šedé kachličky s šestiúheníkovým vzorem.

Uprostřed kuchyňské - vstupní části je ostrůvek, který je zároveň stolem. V části je elegantně skryta trouba, druhá polovina je přizpůsobena sezení. Obraz na pozadí vše dokonale završuje.

Koupelna je malá, ale naleznete v ní vše potřebné. Skvělá jsou dvě okýnka, která umožňují přirozené větrání.

Barevný a řemeslný detail u vstupu – skříňka doplněna elegantní šatní tyčí.

Dispozice se prakticky nezměnila, pouze zanikla příčka dělící vstupní místnost od té obytné. Díky bohatému prosvětlení ze všech stran působí byt prostornější, než ve skutečnosti je.