Dětské nakupování

Tomáš Čech
2. Březen 2015

Můžete nakupovat v unifikovaném prostředí plném hloupých regálů. A nebo můžete nakupovat v prostoru, který přesně odpovídá prodávanému zboží. Jeden takový navrhlo studio ROK ve Stuttgartu.


Autor: ROK - Rippmann Oesterle Knauss

Realizace: 2014

Plocha: 60 m2


Architekti vyšli z následujícího poznatku, který si uvědomili hned na začátku celého projektu: „Neznáme mnoho dětí, které by milovaly kupování nových bot. Ale známe stovky dětí, které milují hraní her.“ Když takto prozřete, celý proces už potom běží velmi rychle. Klient Suppakids, který prodává obuv pro děti a teenagery, požadoval variabilní prodejní plochu. Autoři proto navrhli speciální systém kolejnic a závěsu, který zakrývají desky z překližky. Krycí díly jsou vzájemně zaměnitelné, takže je velmi jednoduché expozici přetvářet.

"Děti jsou v architektuře, ale asi i obecně, těmi nejvděčnějšími klienty. Jejich radost z výsledku je nefalšovaná a ryzí. Měli bychom jim věnovat pokud možno co nejvíce pozornosti. Vnímají totiž všechno velmi pečlivě a pořád se učí. Proto je myslím důležité, abychom jim od útlého věku ukazovali kvalitu, a učili je zájmu o prostředí, které je obklopuje. Návrh ateliéru ROK jasně ukazuje, jak na to. Prostředí pro děti nemusí vypadat jako dětský koutek v nákupním centru, ani jako některé nepovedené mateřské školky. Bohatě stačí nápad, který je zapojí do děje, a kultivované provedení.“

Prostoru vévodí velká stěna s botami. Uprostřed je pouze malý kus nábytku, který tvarově odpovídá zbytku interiéru.

Nosná konstrukce je sice kovová, ale všechny viditelné povrchy jsou z překližky. Některé díly jsou barevné, jiné jsou ponechány v přírodním stavu.

Ukazuje se, že pokud se na děti opravdu zaměříte, může pro ně být nakupování radostí.

Boty jsou zcela správně umístěny nízko při zemi. Děti je proto mají na dosah.

Půdorys ukazuje, že obchůdek je velmi malý. Ale vešlo se zde vše potřebné. Prodejní plocha, pult a malé skladovací prostory.