Materiál a světlo

Tomáš Čech
15. Březen 2015

Architekti mají mnoho výrazových prostředků, které mohou ve své tvorbě používat. Ateliér VIZAGE ve spolupráci s Ing.arch. Ivanem Palackým se v případě bytu v Brně zaměřili na materiál a světlo.


Autor: Tomáš Doležal | atelier VIZAGE

Spolupráce: Ivan Palacký, Petr Čáslava

Realizace: 2014

Plocha:  51 m2


Původní dispozice byla stará přes devadesát let. Obsahovala pokojík pro služku a nevyhovující hygienické zázemí. Logickým krokem tedy byla radikální proměna a přetočení chodů celé domácnosti. Pokoj pro služku se propojil s kuchyní a v nově vzniklém prostoru dostala místo ložnice s praktickou šatnou. Obývací pokoj zůstal zdánlivě na svém místě, ale místo postele je zde nyní kuchyňská linka a jídelní stůl. Hygienické zázemí uprostřed dispozice prošlo modernizací na současné standardy.

„Paleta malíře je jasná, nástroje hudebního skladatele jsou zřetelné. Ale jaké nástroje – výrazové prostředky má architekt? Jedněmi z nich jsou materiál a světlo. V tomto bytě, i přes jeho plochu pouhých 51 m2 se s nimi pracovalo velmi bohatě. Najdeme zde zdivo bez omítky oškrábané na cihlu. Březová překližka byla použita k výrobě kuchyňské linky a knihovny, stůl a police jsou z dubové spárovky. Na zdech v koupelně je hlazená omítka, v obývacím pokoji jsou oškrábané vrstvy omítky. Celý interiér propojují dřevěné parkety na podlaze. Někomu se to může zdát příliš, ale majitel to tak zřejmě chtěl a vyhovuje mu to. To musíme bezmezně ctít.

Se světlem se zde pracuje v obdobně široké škále variant. Za sádrokartonem jsou skryty LED pásky osvětlující hrubou zeď v obou pokojích. V ložnici nad postelí ční sympatický červený „lustr“. A vrcholem práce se světlem je velké okno vedoucí do koupelny. Denní světlo tak přes ložnici osvětluje prostor uvnitř dispozice. To, že zmiňované okno vede rovnou do sprchy a je zaskleno pískovaným sklem, je už hříčka autora. Šlo to bez pochyby udělat i jinak. Zřejmě rád pozoruje...

Zajímavá je variabilita s jakou autor pracuje s tématem otvoru. Na jednom místě použil čistý průchod bez dveří. Do koupelny vedou zásuvné dveře, do ložnice pak klasické otvíravé. Je to opět široká škála, zřejmě ale ospravedlněná racionální úvahou.

V dnešní záplavě minimalizmu se nám může zdát, že z palety architekta bylo namícháno příliš mnoho barev. Byl by to však myslím příliš příkrý soud. Nezapomeňme na osobitost a různost každého z nás. Stejné musí být i interiéry našich domovů. Pokud interiér koresponduje se svým majitelem, a já myslím že ano, je vše v nejlepším pořádku. Naopak musíme ocenit architekta, že nesklouzl k jednoduchosti a že vytvořil funkční mix.“

Obývacímu prostoru dominuje velké křeslo. Ta někdy z našich interiérů mizí, i když mohou být symbolem tepla domova. Také závěs umožňuje práci ze světlem.

Kuchyňskou linku je praktickými dveřmi možné uzavřít a skrýt tak nechtěný nepořádek.

Jídelní stůl kombinuje funkce stolování, pracovního místa a rozšíření kuchyňské linky.

Všimněme si, jak nejsou nábytkové prvky propojeny, ale obcházejí kolem sebe. Výrazné jsou opět světelné efekty LED pásků.

Obrázek jasně ukazuje, jaká kouzla umí vnitřní okno vedoucí rovnou do koupelny.

Vnitřní stěny koupelny jsou tmavé. To ještě více zdůrazňuje světelný efekt okna.

Proměna dipozice byla radikální, funkce se přesouvaly napříč bytem a z bytu 1+1 vznikl typ 2+kk.