Skoro jako v pohádce

Tomáš Čech
31. Leden 2016

Mají vaše dcery nebo vnučky domeček pro panenky? A je všelijak barevný s převahou růžové? Pokud se vám představa takového prostředí líbí, zřejmě se vám bude zamlouvat i letní byt podle návrhu tvůrců z ateliéru Colombo and Serboli Architecture a architektky Margherita Serboli.


Autor: CaSA - Colombo and Serboli Architecture + Margherita Serboli

Realizace: 2015

Plocha: 97 m

Místo: Barcelona I Španělsko


Majitelé této realizace jsou z Itálie a sem, do Barcelony, jezdi ve svém volném čase. Dům, ve kterém se byt nachází, byl postaven ve stylu secese okolo roku 1900. To významně imponovalo novým obyvatelům, a tak chtěli ducha doby co nejvíce zachovat i v interiéru svého nového letního sídla. Nechtěli však čistě historizující prostředí, takže součástí zadání byl zároveň požadavek na soudobé architektonické prvky a mobiliář.

 

Úzký a hluboký prostor architekti rozdělili na tři zóny. Hned za vstupem je umístěna kuchyně, na kterou směrem k ulici navazuje obytná místnost. Tradice kachliček v takovém prostoru byla uchována – historický motiv, ale pojata zcela nově. Klasický formát byl nahrazen šestiúhelníkem a rámování již netvoří odlišná dlažba, ale litá podlaha. Směrem do dvora jsou pak umístěny dva barevné bloky, jeden růžový a druhý žlutý. V tom předním, růžovém, jsou dvě ložnice, které jsou orientovány do vnitřního atria domu. Pak následuje dřevěnými latěmi obložený žlutý blok, který ukrývá nezbytné hygienické zázemí.

 

Celek pak doplňuje poměrně excentrická volba barev a nábytku. Ta plní prvotní požadavky majitelů – tedy navazuje na barevnost secese a přináší soudobé tvarosloví a styl.

 

„Naše chalupy bývají často sbírkou různých kusů, které někde zbyly a jinde přebývaly. Výsledkem je charakteristická atmosféra nábytku, ke kterému máme mnoho vzpomínek. Zde je to vlastně podobné, také sbírka, také různých kusů a pravděpodobně velmi rychle si i k nově navrženému interiéru vytvoří obyvatelé silný vztah. Navíc nejde jen o design nebo architekturu. Víkendové a prázdninové bydlení je v prvé řadě o zážitcích a útěku z obvyklé rutiny. Tedy nejde až tak o to kde, ale jak zde trávíme čas. A takový přístup bychom se měli snažit udržet při co nejvíce příležitostech. Nejen o víkendu, nejen o prázdninách!“

Podlaha s dlažbou šestiúhelníkového formátu přechází z obytného prostotu až do zákoutí kuchyně. Strop nad ní je odkryt a vyniká tak elegance stájové klenby.

Byt je sbírkou různých kusů nábytku, které spolu ale přes svou rozličnost velmi dobře fungují. Některé prvky mají spíše retro nádech, jiné se přidržují moderního tvarosloví. Vše podtrhuje veselá barevnost.

Klasický kruhový stůl stojí přímo u okna a má tak dostatek světla. To by se v případě jeho umístění přímo v kuchyni nepodařilo. Na stěně zdobí pokoj, stejně jako na mnoha jiných místech v bytě, obraz.

I stojany na květináče jsou řešeny nápaditě a s lehkostí. Takto univerzální kus by mohl fungovat takřka v každém interiéru a nikde by nezklamal. Jednoduchost má svou neoddiskutovatelnou sílu.

Kuchyně tvoří jakýsi záliv ve tvaru U. Směrem do místnosti je linka rozšířena a vzniká velmi populární barové sezení. Nad ním je netradičně vysoko umístěn odsavač par, aby i během vaření byla v prostoru zaručena příjemná atmosféra.

Ložnice jsou zařízeny velmi jednoduše, ale účelně. Věšák s horizontální šatní tyčí je doplněn o police a tím vznikl sympatický kus nábytku. Pro využití bytu jako dovolenkové destinace je to praktické řešení. Opět i zde pokoj zdobí obrazy.

Hygienické zázemí, které je umístěno v zadním žlutém bloku, je opatřeno výrazným oranžovým nátěrem. Zkrátka barvy se zde střídají velmi často. Někomu se takové ztvárnění nemusí líbit, objektivně mu ale není mnoho co vytknout.

Půdorys jasně znázorňuje volně plynoucí prostor obytné místnosti a kuchyně, a na druhou stranu jasné členění v zadní části bytu. Původně byla chodba rovná a takřka nekonečná. Architekti ji zalomili a pocitově tak výrazně zkrátili.

Axonometrie přesvědčivě a výstižně znázorňuje, jak tvůrci s prostorem pracovali. Ukazuje původní očištěný interiér a do něj následně vložené prvky.