Poslední a vlastně ještě stále stojící letní pavilon Serpentine Gallery v Londýně navrhl Bjarke Ingels a jeho kancelář BIG. Pokusili se v něm spojit zdánlivě nespojitelné. Zdánlivě naprosto racionálním postupem tak, ostatně jako takřka ve všech svých projektech, vytvořili velmi neotřelý objekt.
Autor: BIG I Bjarke Ingels
Realizace: 2016
Místo: Serpentine Gallery I Londýn I Velká Británie
Stavba pavilonu vychází z archetypu architektury, ze zdi. Místo běžných cihel nebo kamenných bloků ale použili laminátové rámy. Směrem dolů od pomyslného hřebene jsou prvky posouvány, a tak vzniká vnitřní prostor pro každoroční aktivity spojené s galérií. Jednoduše působící princip vyústil v kýžené, v maximální možné protiklady. Stavba je modulární a zároveň sochařská, průhledná a zároveň pevná, materializovaná, a konečně organická a zároveň přísná. Sám architekt napsal:
„Box se stává blobem.“
Bjarke Ingels
Serpentine Gallery vznikla v roce 1970 poblíž stejnojmenného jezera v Londýnských Kensingtonských zahradách. Je centrem současného umění všech možných forem. Během své existence připravila přes 2000 debutujících nadějných umělců a přispívá tak rozvoji umění nejen ve Velké Británii. V roce 2013 byla instituce rozšířena o Serpentine Sackler Gallery, která stojí zhruba pět minut chůze od původního objektu.
Od roku 2000 vzniká v zahradě galerie letní pavilon. Pro jeho návrh jsou oslovována světová jména architektury. Jedinou podmínkou je, že dosud nerealizovali stavbu na území Království. Po skončení sezóny je stavba rozebrána a prodána jako „umělecký předmět“.
Při pohledu od vstupu je jasně patrná výchozí geometrie objektu, prostá zeď. Její rozestoupení pak dodává osobitou geometrii. Architekt jej nazval „unzipping“, neboli rozepnutí zipu. Vrchol zdi zůstává sepnutý, zatímco její pata se rozestupuje do stran.