Klient měl jen malý obchod, avšak chtěl nabízet, respektive prodávat, co nejvíce produktů, dioptrických brýlí. Architekti z mladého studia ORA navrhli prostor, kterému kromě prodávaného zboží dominují oční víčka.
Autor: ORA - Originální regionální architektura
Realizace: 2015
Plocha: 40 m2
Jestliže dnes mnoho obchodů ztrácí své historické bohatství, tedy lákavou výlohu, v projektu optiky v Moravských Budějovicích nastal přesný opak. Interiér je navržen tak, aby se celý stal lákadlem pro kolemjdoucí, aby byl celý prostor pomyslnou výlohou. Na zadní straně obchodu je umístěn čtecí tester, který v noci svítí a intenzivně tak na obchod upozorňuje. Po bočních stěnách běží „nekonečné“ linie kovových drátů, které slouží jako držák na prodávané výrobky. Rozestupují se jen kolem kruhových zrcadel a vytvářejí tak siluetu očního víčka.
Obklady stěn jsou vyrobeny z bíle mořené březové překližky, valná většina ostatních prvků v interiéru je černých, kovových. Monochromatičnost dodržují i zrcadla a světla, barvu do obchodu přinesou až jednotlivé brýlové obruby.
„Všimněme si, jak se dnes z obchodů vytrácí fenomén výlohy. Je jí věnováno stále méně a méně prostoru, stále častěji neexistuje vůbec a nebo nabývá naprosto jiné podoby. Může jí být třeba i homepage. Je třeba sledovat vývoj, je třeba uchovávat hodnoty. Nesmíme se bránit vývoji, nesmíme za každou cenu usilovat o změnu!“
Přes minimální množství použitých barev nebo materiálů, rozhodně nelze projekt označit za minimalistický. V interiéru na návštěvníka působí množství vjemů ze všech stran. Dokonce i rovina stropu je vizuálně ztvárněna.